søndag 28. februar 2010

Ol-strikk er en fryd!



Jeg er ferdig i tide og strålende fornøyd!
Bildet er ikke det beste, jeg skal blogge bedre bilder senere, dette er for dokumentasjon før ol er over!
Teppet ble bedre enn hva jeg trodde! Dette kommer til å bli en favoritt! Eget mønster. Jeg la opp 164 masker på pinner 4,5 og strikket riller og glattstrikk i ruter med riller på hver side og først og sist (12 riller først og sist, samt over de 12 første og siste maskene). Rutene ble strikket over 20 masker og 11 riller. 7 i bredden og 13 i høyden. Det gikk med 15 nøster ufarget superwash (Rubin). Jeg heklet staver rundt, en stav i hver maske på oppleggskanten og der jeg felte av og la til en ekstra i ca hver tiende kantmaske på langsidene. Deretter to runder med filethekling (stav i hver tredje stav og to løpemasker i mellom før jeg avsluttet med en runde staver i grupper på tre rundt løpemaskene. Det veier 730 gram og har målene 110 cm x 130 cm. Det er en fin størresle på sofatepper, syns jeg. Det ble mykt og godt etter en runde i maskina med milo og jeg kommer til å brodere på det etterhvert som det søles på det. Det ble enkelt og delikat uten brodering - så jeg sier det er ferdig.
Allerede bekost av de minste, og godkjent!
Jakka er på og den er god. Det blir ikke den siste liselottejakka jeg strikker!
Billig prosjekt! 8 nøster kampanjegarn fra Rauma a kroner 12.- og tre kokosknapper a kroner 18.- Det blir ei jakke jeg kommer til å bruke mye til akkurat 150 kroner det! Den veier 390 gram, men da har jeg strikket den med trekvart erme og litt ekstra lengde i størrelse small. Tror jeg skal lanolinisere den før videre bruk, for den suger til seg støv etc.
Alt garn er fra lager! Dette trekker i rett vei på garnslankefronten og jeg koser meg med å strikke fra lager. I tillegg har jeg strikket et vottepar og heklet/strikket sju luer i løpet av ol! Så dette har vært en superproduktiv deltagelse i Fjellrosas along.
Takk for drahjelp og inspirasjon da jeg holdt på å gå meg bort i riller og rettmasker til alle ol-deltagere på håndarbeidsfronten!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar